איך עושים פיתוח עסקי בנורמלי החדש/ דוד חורש

 

לפעמים צריך לתת קרדיט. פרס ההון האנושי הכי פחות מוערך בשוק העבודה ל-2020 מגיע ל...

סטודנטים.

 

חסרי ניסיון, ילדותיים, שמצפים למצוא עבודה רק כי יש להם תואר - הם רק חלק מהסטיגמות שיש למעסיקים על סטודנטים. יש סטודנטים שהדברים האלה נכונים לגביהם, אבל אני נתקל בהם פחות ופחות. הסטודנטים שאני פוגש הם אוטודידקטים, עם ניסיונות אמיצים ביזמות (בין אם בניהול של עסק קטן או התנדבות בעמותות), והכי מרשים בעיניי – הם ר-ע-ב-י-ם.

 

דבר שניכר במיוחד אצל הסטודנטים ליזמות של המרכז הבינתחומי הרצליה, שבמקרה יצא לי קצת להכיר כשהעברתי להם את סדנת 'איך עושים פיתוח עסקי בנורמלי החדש'.

 

התחלנו מתיאוריה. איך בונים אסטרטגיה - איך ממפים את שרשרת הערך שבה אנחנו פועלים. לאחר מכן הגדרנו פרופיל חברה, ובתוך החברה הגדרנו מי הפונקציה שאנחנו יכולים לתת לה הכי הרבה ערך - שבעצם זאת הפונקציה שאנחנו נפנה אליה בהמשך.

 

מאסטרטגיה ירדנו לטקטיקה - בעצם תהליך של שלושה שלבים:

  1. מחקר - מי הן החברות שעונות על הפרופיל שהגדרנו?
  2. איך איפה ומתי פונים לאנשים, עם דגש גדול מאוד על פנייה שיש בה נגיעות אישיות.
  3. איך מנהלים את מערכת היחסים עד לחתימה על שיתוף פעולה.

בשלב זה עברנו לחלק הפרקטי של הסדנא. הסטודנטים התחלקו לקבוצות של 5-7 משתתפים, וכל קבוצה קיבלה case study של סטרטאפ ישראלי שהיא הייתה צריכה לבנות לה אסטרטגיית פיתוח עסקי. מאיתור והגדרה של שרשרת הערך ועד כתיבת פנייה ראשונית לחברה.

בסוף סיימנו עם שני דגשים עיקריים לפיתוח עסקי בעולם החדש:

 

  1. ערך. אם הצד השני יכול לקבל מאיתנו ערך, הכל יעבוד חלק. אנחנו לא נצטרך לשכנע, לא נשמע תירוצים, כי הצד השני ירצה שדברים יקרו לא פחות מאיתנו.
  2. כל מה שלמדנו במהלך הסדנא סך הכל מלמד איך לפתוח את הדלת. ברגע שאנחנו בפנים הכל תלוי בנו, במי אנחנו כבני אדם. אם נהייה מקצוענים ונהייה נחמדים, גם אם השיתוף פעולה לא יצא לפועל, הדלת הזאת תישאר פתוחה להזדמנויות אחרות.

לאורך כל הסדנא הסטודנטים השתתפו, הביעו דעות ושאלו שאלות ענייניות. יותר מכך, גם בשבועות שלאחר מכן הם פנו אליי בחופשיות כדי להתייעץ שנושא כזה או אחר. רק שהפעם לא היה מדובר ב-case study תיאורטי, אלא בסוגיה עסקית מהחיים האמיתיים.


לסיום, אני רוצה להודות תודה ענקית לפרופ' דפנה שוורץ ולסטודנטים שלה בקורס 'יזמות וחדשנות בארגונים', ולד"ר גייל פרידמן גלבוע ראש תכנית התואר לכלכלה ויזמות, שנתנו לי הזדמנות לחלוק את הגישה שלי לעולם העסקי החדש. מחכה לפעם הבאה!

 

***

דוד חורש מנהל משרד לפיתוח עסקי בשם The Unit. צוות שמשמש כזרוע ביצועית למקבלי החלטות, כשרוב העבודה היא לייצר שותפויות בין סטרטאפים או טכנולוגיות בשלבים מוקדמים לבין חברות ענק. הצוות עובד עם חברות בארץ, באירופה ובארה"ב, מעבדות אקדמיות, משקיעי הון סיכון, ופוליטיקאים.