ההאקתון ששלח אותנו לפאפוס/עומר פרץ

 

כחלק מתוכנית הלימודים בביה"ס ליזמות השתתפנו בהאקתון "לאומי לחדשנות" - תחרות בה סטודנטים נדרשים למצוא פתרונות חדשנות עסקית עבור חברות מובילות במשק. התחרות הפגישה אותנו, ארבעה סטודנטים ללא היכרות מוקדמת, למטרה משותפת - לחשוב כצוות על פתרון עסקי לבעיה שהציגה חברת קנדה ישראל. חווית האירוע הייתה ייחודית - נדרשנו לפתור אתגר עסקי מורכב ולספק תוצאות בזמנים קצרים. מאתגר לא פחות היה לבנות את הדינמיקה הצוותית בה כל אחד נדרש לבוא לידי ביטוי ולמקסם יכולותיו. היום הסתיים בזכייתנו בתחרות. הפרס שזכינו בו היה מרתק לא פחות - השתתפות באירוע דומה, בפאפוס שבקפריסין.

 

 

"פרויקט לאומי לחדשנות" הינו תכנית מצטיינים של ביה"ס ליזמות בשיתוף פעולה עם בנק לאומי. התוכנית כוללת חוויה לימודית תאורטית ומעשית בנושא חדשנות בארגונים, ומשתתפיה הינם סטודנטים בשנים ב' ו-ג' בביה"ס ליזמות. במסגרת התוכנית, בין היתר, מעבירים משתתפיה את אירוע ההאקתון לסטודנטים בשנה א'. האירוע מתקיים בשיתוף עם חברות מובילות במשק, המספקות בעיות עסקיות שישמשו כאתגרים לסטודנטים. פלטפורמת ההאקתון למעשה מאפשרת לחברות לקבל זווית חשיבה חדשנית ושונה לסוגיות עסקיות "כואבות" עבורן. לסטודנטים - מדובר ביום לימודים מגניב ומעשי. WIN WIN של ממש.

 

ההאקתון התחיל בהודעה במייל, כשבוע לפני האירוע. במייל הוצג השיבוץ לצוותים, החברה המשויכת וחומר רקע על האתגר אותו נידרש לפתור ביום התחרות. לשמחתי, החברה שקיבלנו הייתה קנדה ישראל - חברת נדל"ן מובילה בישראל ובעולם. האתגר שהציגו עסק בעירוב השימושים בנדל"ן - כיצד ניתן לשלב טוב יותר נדל"ן מסחרי, מגורים ומלונאות. את אנשי הצוות עימם שובצתי, עומרי רוזנר (מדעי המחשב ויזמות), רון אנוך ואור אהרונוביץ' (מנהל עסקים יוזמות), פגשתי רק ביום האירוע.

 


כחלק מהתהליך התבקשנו להתחיל בחשיבה אישית על האתגר כדי לא לייצר קבעון מחשבתי. בתדריך הפתיחה כבר ישבנו יחדיו, ומהר מאוד התחילה עבודת הצוות. האירוע כלל תהליך החשיבה עמוק ורחב עד גיבוש פתרון ממוקד. היה לנו ברור שבניית המצגת וה-Pitch גם הם מרכיב קריטי בתחרות שכזו.

היה כיף בטירוף. עם ההגעה לגמר והצגת הפתרון שלנו מול הקהל (סגל ותלמידי ביה"ס ליזמות ביחד עם בכירים בחברות שסיפקו את האתגרים וחבר שופטים שהורכב לאירוע), הדופק עלה והתחלנו לחוש את הריגוש שבתחרות. לשמחתנו, זכינו להיות הצוות המנצח 😊.

 

מעבר לנופש במלון של קנדה ישראל, זכינו גם בפרס לימודי מביה"ס - השתתפות בהאקתון חדשנות בשיתוף עם עיריית פאפוס שבקפריסין. פאפוס הינה עיר נמל עם שדה תעופה בינ"ל, אתרי תרבות וחופים מהממים ביופיים. אנשי העיר מתפרנסים בעיקר בזכות תעשיית התיירות המקומית. במהלך היום הראשון של שהותנו, עשינו סיור בעיר ביחד עם חברי העירייה. למדנו את התרבות, נקודות החוזק והאתגרים שמונעים מפאפוס להתפתח בכיוונים חדשניים. למחרת, נפגשנו לאירוע האקתון חדשנות בעיר. מטרת האירוע הייתה לחשוב על פתרונות ליצירת Eco-System יזמי בפאפוס, או במילים אחרות, לייצר סביבה ומעטפת שתומכים ביזמות מקומית שיכולה להוביל לצמיחת העיר. התחלקנו לצוותים משולבים - סטודנטים ישראליים ביחד עם עובדי העירייה המקומיים, והחלנו בעבודה המשותפת.

 

 

האירוע העלה לי מספר תובנות מעניינות. הראשונה, הייתה חשיבותה של המנטליות המקומית ביצירת חדשנות. עוד בשלב הסיור הבנו שהאופי של רוב יושבי העיר מקדש את "שימור הקיים". לרוב אזרחי פאפוס אין שאיפה לעשות שינוי בסוגיות עירוניות מהותיות (תחבורה, טכנולוגיה, שמירת הסביבה וכדומה). ניכר שרוב אנשי המקום יסתפקו בניהול שגרתם מבלי לחפש פתרונות התייעלות וחדשנות, בשונה מאוד מישראל. זו, הובילה לתובנה לגבי הצורך בהטמעת החשיבה היצירתית והחדשנות מגיל צעיר, כחלק מתהליך חינוכי.

ההבנה שהשינוי יתחיל מהדור הצעיר (שהינו פתוח מחשבתית, יצירתי מטבעו, בעל אוריינטציה טכנולוגית) גרמה לנו לחשוב על פתרונות רבים בתחום החינוך שיכולים להוביל ליזמות מקומית. תובנה נוספת הייתה שניצול היתרונות המקומיים יאפשר להרחיב את פעילות העיר גם לזירות נוספות. המחייה הזולה והנגישות של פאפוס מאפשרים לה להיות יעד לכנסים, סדנאות מקצועיות ואירועים דומים. אותם אירועים מאפשרים פעילות שאינה בעונת התיירות בלבד, אך לא פחות חשוב מכך, עשויים לגרום להקמת סניפים מקומיים ומרכזי פיתוח טכנולוגים של אותן חברות בעיר.

 

 

לאחר תחרות מוצלחת, התפנינו לעשות קצת כיף 😊. ביומנו האחרון שכרנו סירה, הצטיידנו היטב ויצאנו לשייט בלגונה הכחולה של פאפוס. סיכמנו "סיור לימודי" מוצלח באווירה מצוינת!

אודה ואתוודה - לא ציפיתי לחוויות כאלה כשנרשמתי לתואר. לשמחתי, גיליתי במהלך השנה האחרונה שביה"ס ליזמות דוגל בהתנסות מעשית ובאתגרים ללא גבולות. ואני, מאושר ושמח שייצא לי לקחת חלק בחוויה המרתקת הזו, מרגיש מוכן מתמיד לאתגר הבא.