כשסיימתי את המסע שלי עם 5 ישראלים נוספים וקבוצה של 14 סטודנטים קנדים, אני מסתכלת אחורה על חוויה מהנה ומשמעותית באוניברסיטה ווילפריד לורייר ובאוניברסיטת רייכמן. ברצוני להציג בפניכם את משלחת היזמות וחילופי הסטודנטים שהתקיימו בשלוששת השבועות האחרונים בקנדה ובישראל. מטרת החילופים הייתה לבנות רשת בין הקנדים לישראלים בתחום היזמות, להכיר לקנדים את “הסטארטאפ ניישן” וללמוד על האקוסיסטם של היזמות בקנדה.י

נחתנו בווטרלו, עיירה שקטה בה הקנדים לומדים. באופן בלתי צפוי זהו מיקום חשוב ומרכזי לסטארט-אפים בקנדה. ביום הראשון היה לנו זמן להתמקם עד שהקנדים הצטרפו אלינו ביום שלמחרת לדירות הסטודנטים.

במהלך הימים הראשונים בווטרלו, התחלנו להכיר אחד את השני. התחלנו ישירות בעבודה קבוצתית בה למדנו שוורטלו היא המרכז לסטארט-אפים ושוחחנו על Blackberry שלמדתי שהיא חברה שהתחילה בקנדה. היו לנו שיחות קבוצתיות על Blackberry והתקיימה פגישת זום עם נילם סנהו, מנהלת שיווק ראשית וראש תחום קיימות בBlackberry כדי לשאול אותה שאלות. בנוסף לכך, צפינו בסרט על Blackberry שנתן לנו רקע בסיסי על החברה שהחלה כסטארט-אפ עד העיסוק הנוכחי שלה כחברת IoT.

ביום האחרון שלנו בווטרלו, ביקרנו במגוון סטארטפים, חברות ותוכניות שהממשלה הקנדית מממנת כדי לתמוך ביזמים: SDG Idea Factory, Vidyard, Lazaridis Institute, וAccelerator Center. למדנו שהממשלה הקנדית תומכת בקידום יזמים בצורה מעוררת פליאה. בטורנטו גם ביקרנו בחברת LedN, עשינו סיורים בשני מוזיאונים: בAGO, שעוסק באומנות קנדית ו-ROM, שעוסק בשינוי האקלים.

יום למחרת יצאנו לדרך לטורנטו, ביקרנו בSchwartz Reisman Foundation. שם היה לנו שיח בסגנון הסדרה "סליחה על השאלה" בין הישראלים לקנדים. זאת היתה שיחה חשובה עם הקנדים כדי להבהיר כל תפיסה שגויה שהיתה להם לגבי ישראל והעם הישראלי לפני הגעתנו לישראל. זה גם עורר שיחות בהמשך בטורנטו וגם בישראל כדי שהם יכלו ללמוד על הפרספקטיבות שלנו ועל התרבות הישראלית.

אחרי כל יום של הרצאות ופעילויות מתוכננות, היה לנו זמן רב לבלות, לטייל באזור, לבקר במוזיאונים, לאכול במסעדות, ברים, לצאת למסיבות, לקניות, או ללכת לתצוגות מיוחדות כמו התצוגה הקנדית הלאומית, יריד, שבמקרה יצא באותם תאריכים שביקרנו בקנדה. אכן, עיתוי מושלם!

היריד בהחלט יחקק לנו בזיכרון כיוון שקראת הסוף התחיל לרדת גשם זלעפות שהרטיב אותנו לגמרי, אך זה גרם לחוויה מגבשת. זכרון נוסף היה משחק הבייסבול של הBlue Jays בטורנטו. זו היתה הפעם הראשונה שהקבוצה הישראלית צפתה במשחק והקנדים לימדו אותם את הכללים תוך כדי. מה שבלט לי במהלך המשחק היה ריבוי הגרפיקות והמוזיקה. רואים שהם השקיעו בזה מחשבה רבה  כדי שהכל יתמזג יחד וזה בהחלט הוסיף לחוויה. זו היתה גם פעילות נפלאה כדי לסיים את הפרק שלנו בקנדה לפני שטסנו יום למחרת לתל אביב.

כשנחתנו בישראל, סיירנו ביפו ולאחר מכן הלכנו לאכול את ארוחת הצהריים בפעם הראשונה במסעדה מזרח תיכונית עם הקנדים, הם ממש נהנו מהאוכל וגם אנחנו :) זו היתה הטעימה הראשונה שלהם מישראל. ביומיים הבאים, ביקרנו בקרן הישג, שוק הכרמל, השגרירות הקנדית בישראל וזה היה הביקור הראשון שלנו באוניברסיטת רייכמן עם הקנדים.

לאחר מכן, כדי לשנות קצת אווירה, יצאנו לדרך לכפר הנוקדים, אירוח בדואי. ישנו באוהלים בסגנון בדואי, למדנו על התרבות הבדואית, אכלנו מאכלים טעימים, צפינו בשקיעה הברורה והלכנו לצפות בכוכבים. מעולם לא ראיתי שמש וירח בצורה כל כך ברורה, באמת אחד מהנופים הכי יפים שראיתי עד כה. היה לנו יום שלם של פעילויות  לפני שישנו בכפר הנוקדים. ביקרנו בים המלח, שם מרחנו את עצמנו עם בוץ שעשיר במינרליים ואחר כך אכלנו ארוחת צהריים וצעדנו במסלול במצדה. סיימנו את הערב בארוחת ערב בכפר הנוקדים.

ביומיים הבאים בילינו בירושלים, ביקרנו בעיר העתיקה, הר זיתים, הכותל המערבי ובשוק מחנה יהודה. היה לנו סיור עוצמתי ומשמעותי ביד ושם. אכלנו ארוחת ערב אצל הרב ג'וש, שעשה עליה מקנדה.

בימים האחרונים של הטיול, ביקרנו בחברת AppsFlyer, המתעסקת בניתוח מידע שיווקי של חברות. שוחחנו עם אדי נודל, המכהן כ VP Business Strategy של החברה וגם עם בן לוי, מנכ"ל ומייסד חברת הסטרטאפ Localbird, שעתידה להחליף את הקונייסרג' במקומות אירוח רבים, וגם זכתה להיות הסטארטאפ הראשון שקיבל השקעה מRUNI Ventures.

בזמן החופשי שלנו, בילינו הרבה בתל אביב, חופי ים ושמורות טבע, מסעדות, ברים, קניות בשווקים (אפילו לימדנו את הקנדים איך לשחק שש בש בשוק מחנה יהודה), פיקניק בפארק ושוחחנו על הגגות  של המלונות, פעילות שממש גיבשה את הקבוצה.

לסיום, הגענו למסקנה שהקנדים אכן ידידותיים כפי שחשבנו. בתור אחת שגדלה בארה"ב, שמתי לב שיש המון דמיון אך גם לא מעט שוני בין הקנדים והאמריקאים . זה היה מעניין להשוות את הזהות האמריקאית והישראלית שלי למול הקנדים ולראות הבדלים רבים אך גם לא מעט דברים דומים בגישות שלנו לדברים שונים בעסקים ובכלל.

אנו מודים ל -The Gerald Schwartz & Heather Reisman Foundation על הענקת מלגות ההשתתפות לכלל חבריי המשלחת, ועל יצירת התשתית לחיבור העמוק בין ישראל לקנדה.

כמו כן, אני רוצה להודות לד"ר יוסי מערבי, גברת שרון זהבי על ניהול התוכנית והוצאתה לפועל. תודה מיוחדת למרצות שלנו מהצד הקנדי ומהצד הישראלי: גברת פאקיטה פרירה ולד"ר טלי רמון. התוכנית לא היתה נראת אותו דבר בלעדיכן! תודה מיוחדת למר אופיר רייכמן, מר יצחק סנטי ולאמה טוולס על שליוו אותנו והיו איתנו לאורך התוכנית.