שילוב כלים דיגיטליים במערכת החינוך

מחברת: הלה אקסלרד

חינוך איכותי הוא מהתחומים החשובים והמשפיעים ביותר על חיינו. מערכת החינוך אחראית על עיצוב הערכים והאמונות של בוגריה ועל מידת השתלבותם בחברה. לצד זאת, מערכת החינוך אחראית גם על הקניית יכולות וכישורים מתאימים להשתלבות בשוק התעסוקה והתמודדות עם אתגרי התעסוקה בעולם המודרני. בעולם העובר מהפכה דיגיטלית וחווה שינויים טכנולוגיים מהירים, כישורים דיגיטליים הם חלק מסט הכישורים שמערכת החינוך חייבת להעניק לבוגריה. בנוסף, התאמת מערכת החינוך לעידן דיגיטלי היא חשובה שכן באמצעותה ניתן להעשיר ולהרחיב את חוויית הלמידה ואת היכולות בכלל התחומים, ולא רק בכישורי מחשב. כך, ככל שמחשבים ואינטרנט ממשיכים לתפוס תפקיד מרכזי בחיים האישיים והמקצועיים, תלמידים שלא רכשו יכולות במרחב הדיגיטלי לא יוכלו להשתתף באופן מלא בחיים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים סביבם.

במסגרת מחקר זה בחנו את הספרות המחקרית על שילוב כלים דיגיטליים בחינוך ומדידת היעילות של תוכניות התערבות בחינוך, וכן ערכנו שיחות וראיונות עם קובעי מדיניות ואנשי מקצוע בתחום. מצאנו כי תוכנית דיגיטלית אסטרטגית צריכה לכלול צעדים בארבעה ערוצים:

בתי ספר: השקעה בתשתיות תקשורת (אינטרנט, פס רחב, ענן) ובאמצעי קצה (מחשבים נייחים/ניידים) בבתי הספר. רכז תקשוב בכל בית ספר יוכל לתחזק את המערכת, להנגיש תשתיות יישומיות ותוכן דיגיטלי וכן להכשיר נקודתית את צוותי ההוראה לעבודה עם המערכות השונות.

מורים: אמצעי קצה (מחשבים נייחים/ניידים) והכשרות למורים לשימוש והוראה באמצעות ICT, שכן מחשב הוא כלי עבודה. על כן משרד החינוך צריך לדאוג שלכל מורה יהיה מחשב אישי שיוכל לשמש אותו בעבודתו היומיומית השוטפת.

תוכניות: בניית תוכניות לימודים מתאימות (תוכנות מחשב, מערכי שיעור, תוכניות חינוכיות). יש להמשיך לצייד את הצוותים בבתי הספר בתוכנות ובתוכניות מתוקשבות, תוך התמקדות בפיתוח רציף של סביבות למידה דיגיטליות, תכנים דיגיטליים, ושיתוף תכנים ותוכניות בין מורים. ולבסוף –

תלמידים: אמצעי קצה (מחשב, עכבר, מקלדת וכדומה) בבתי התלמידים. אולם, מאחר שמחשב אינו רק כלי לימודי אלא יכול לשמש את כל בני הבית למגוון שימושים רב, אין לדעתנו הצדקה למימון נרחב של מחשבים לכל התלמידים, אלא סיוע לאלו שידם אינה משגת. במידה שמשרד החינוך יחליט שמחשב הוא חלק מכלי הלמידה שצריכים להיות לתלמיד (כמו ספר לימוד או כלי כתיבה), הרי שמערכת הרווחה ומשרד החינוך צריכים לסייע לתלמידים שאין בביתם מחשב, על פי קריטריונים ברורים.

לסיכום, מומלץ לבצע הערכה ומדידה של התועלת וההשפעה של שימוש בכלי דיגיטציה: תקשוב בבתי ספר, תשתיות, הכשרות למורים, תוכניות לימוד ומחשבים לילדים, זאת כדי להבין אילו צעדים יעילים ומה כדאי ליישם או לשפר. רק מדידה והערכה של התוצאות יכולה לסייע לקבוע יעילות של תוכניות התערבות והשקעה יעילה בהמשך.