רשות הרגולציה - יעדים, כלים ומסגרות עבודה

ד"ר שרית מנחם-כרמי, אסף אילת

המחיר הכלכלי הגבוה שמשלם המשק הישראלי על עודף רגולציה ובירוקרטיה, כמו גם כישלונה היחסי של הממשלה לקדם את התחום בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים בעשור האחרון, הביא בשלהי 2020 להקמתו של צוות בין משרדי לרגולציה חכמה. בדוח שהגיש הצוות ביולי 2021 הומלץ על חקיקת חוק מסגרת לרגולציה באמצעותו יוסדר התהליך הפנים-ממשלתי ויותוו העקרונות והמסגרת הכללית בכל הנוגע לתהליכי גיבוש וקביעת רגולציה. העוגן המרכזי עליו המליץ הצוות הוא הקמת רשות בקרה מרכזית לרגולציה, שתהווה גורם מקצועי ממשלתי מתכלל בתחום הרגולציה, כפי שקיים במדינות מתקדמות אחרות. החוק, המיישם את עיקר המלצות הצוות, עבר בכנסת בנובמבר 2021 .  לאור נתוני הרקע המאכזבים של המשק הישראלי ביחס לאיכות הרגולציה ונטל הבירוקרטיה והשלכותיהם הכלכליות, כפי שיוצגו בהמשך, אנו סבורים שהקמת רשות רגולציה אפקטיבית עם יעדים מוגדרים, אשר תחולל שינוי יסודי בתפיסת הרגולציה בישראל, היא מפתח לשיפור מהותי בהשקעות המגזר העסקי, גידול פריון העבודה והפחתת יוקר המחיה. האתגר הגדול בתהליכי טיוב רגולציה והפחתת הבירוקרטיה הוא התמודדות עם מלאי הרגולציה והבירוקרטיה שהצטבר על פני השנים. רגולטורים רבים מרוכזים, באופן טבעי, בתוכניות וביוזמות חדשות ולא בטיוב הכללים שקבעו קודמיהם. על כן, מלאי הרגולציה והבירוקרטיה הקיים הוא בחלקו מיושן ויש צורך לעדכנו או לבטלו. לכן משימתה העיקרית של רשות הרגולציה המוקמת היא בחינת המצב הקיים על ידי מדידה וקביעת יעדים לטיוב הרגולציה ולהפחתה של הנטל הבירוקרטי. ללא מדדים ברורים ישנו קושי משמעותי בכימות הנטל הרגולטורי, בהצבת יעדים קונקרטיים, ובמעקב אחר עמידה ביעדים. כך עולה, בין השאר, מנסיונן של מדינות אחרות שיישמו תוכניות להפחתת הנטל הבירוקרטי לעסקים. 3 אבני יסוד לישום תוכנית הפחתה הן:

  1. פרסום מרשם רגולטורי לפי תחומי פעילות (נקבע בחוק)
  2. מדידה שיטטית, מקצועית ומבוקרת של עלות הציות להליכי בירוקרטיה מרכזיים בשיטת ה- CMS
  3. קביעת מדדים ויעדים להפחתה של מלאי הבירוקרטיה
  4. מעקב ופרסום שנתי של המרשם הרגולטרי ועלויות הציות להליכי בירוקרטיה מרכזיים, בדומה למדידה ופרסום של אינדקטורים כלכליים אחרים כדוגמת אינפלציה ותעסוקה.


הצלחת הרשות הלאומית לרגולציה אינה מובנת מאליה ותלויה באיכות הניהול של הרשות, מעמדה במרחב הממשלתי והיכולת שלה להשתמש באופן אפקטיבי בסמכויות והכלים שניתנו לה בחוק. בפרט, הצלחת הרשות היא פרי מאמץ ממשלתי משותף של כל המשרדים הממשלתיים והרגולטורים, תוך הבנה כי שיתוף הפעולה עם הרשות הכרחי לקידום השקעות המגזר העסקי, עידוד התחרות והפחתת יוקר המחיה.