מדיניות לשיפור רמת העברית בחברה הערבית להשתלבות מיטבית בהשכלה על תיכונית ואקדמית ובתעסוקה

 

24.01.2023

 

קיימת הסכמה רחבה בקרב גופים ממשלתיים ואזרחיים כי רמת האוריינות הנמוכה בשפה העברית, ובייחוד הדבורה הינה חסם משמעותי להשתלבות כלכלית וחברתית מיטבית של האוכלוסייה הערבית בישראל. מחקר קודם של המרכז למדיניות כלכלית של החברה הערבית במכון אהרן מצא כי קיים קשר מובהק בין רמת הבקיאות בעברית הדבורה לבין שיעור התעסוקה והשכר בגילי העבודה העיקריים בקרב האוכלוסייה הערבית, וכי לשיפור ברמת הבקיאות בעברית הדבורה עשוי להיות תרומה משמעותית לתוצר השנתי בישראל.


בישראל קיימים מספר גופים ממשלתיים מרכזיים שעוסקים בהוראה, בהערכה ובמדיניות של רמת הבקיאות בעברית בקרב האוכלוסייה הערבית, בראשם מערכת החינוך, וכן מערכת ההשכלה הגבוהה, זרוע העבודה במשרד הכלכלה וגופים נוספים אשר תחומי האחריות שלהם רלוונטיים לגילאים מאוחרים יותר. ממיפוי תמונת המצב עולה כי עבודתם של גופים אלה מתאפיינת בשוני בתפיסות, בתהליכי העבודה ובחסמים ללימודי השפה, בדגש על אופן המדידה של רמת האוריינות. הבדלים אלה מקשים על יצירת סטנדרטים אחידים ועל הסנכרון בין הגופים והיכולת שלהם לעבוד בשיתוף פעולה.


העלייה במודעות הציבורית והממשלתית לאתגר המשמעותי שמציבה רמת הבקיאות הנמוכה בשפה העברית, שהינה גורם מחולל לאתגרים רבים העומדים בפני ההשתלבות של החברה הערבית בכלכלה ובחברה בישראל, מתבטאת בוועדות ובהחלטות ממשלתיות: בתכנית החומש לחברה הערבית לשנים 2020-2016 ("החלטת ממשלה 922") המליצה על הצבת יעדים לשיפור השליטה בשפה העברית במערכת החינוך; הועדה לקידום התעסוקה לקראת שנת 2030 המליצה על פיתוח תכניות והתמקדות בהקניית ידע בעברית בקרב מבוגרים מהחברה הערבית לשם שילובם המיטבי בשוק העבודה ובמערכות ההשכלה; החלטת החומש האחרונה לחברה הערבית לשנים 2026-2022 ("החלטת ממשלה 550") אף הרחיבה את היריעה והתייחסה לנושא העברית הן בהקשר למערכת החינוך והן בהקשר הכללי יותר של תעסוקה והצורך בסנכרון בין כלל המאמצים הממשלתיים הקיימים.


כחלק מיישום החלטה 550, בהובלת הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים, נערך תהליך עבודה בין־משרדי במטרה לתאם ולסנכרן מאמצים ממשלתיים להעלאת השליטה בשפה העברית. מטרת התהליך, בין השאר, הינה לפעול לגיבוש תכנית פעולה משותפת לכלל הגופים הממשלתיים, בראשם משרד החינוך, המל"ג, זרוע העבודה ומשרד האוצר, לשיפור רמת האוריינות וקידום מהלכים מרכזיים לשיפור לימודי העברית בחברה הערבית ויצירת סטנדרטיזציה ושיטת אמידה אחידה לרמת העברית.


בשולחן העגול הוצגו תוצרי תהליך העבודה:

 

  1. תמונת מצב עדכנית בגופים הממשלתיים המרכזיים העוסקים בהוראה, הערכה וקביעת מדיניות בתחום האוריינות בשפה העברית בחברה הערבית.
  2. אפיון חסמים ייחודיים המאפיינים את העבודה הפרטנית של כל גוף וחסמים רוחביים בעבודה הממשלתית.
  3. המלצות לצעדי מדיניות פרטניים לכל גוף וצעדים רוחביים לתיאום וגיבוש אסטרטגיה ללימודים והערכה של האוריינות בשפה העברית בחברה הערבית, תוך הצבת יעדים מדידים לכלל האוכלוסייה, בהתאם לגיל, לרמת ההשכלה ולצרכי השימושים השונים בשפה.

 

הזמנה
מצגת - מריאן תחאוכו וועידית קלישר
מצגת - חסאן טואפרה
מצגת יוליה איתן
מצגת - ציונה לוי
מצגת - אורי זיו

נייר מדיניות -  מריאן תחאוכו ועידית קלישר

 

  • כיצד לעודד תלמידות לבחור במסלולי מצוינות המובילים לתעסוקה איכותית? שלב מערכת החינוך


    31.7.23

  • כיצד לעודד נשים לבחור במסלולי מצוינות המובילים לתעסוקה במשרות טק ובענף ההייטק?


    19.4.23

  • מגמות בהשתלבות אקדמאים ערבים בתעסוקה


    27.2.23

  • מדיניות לשיפור רמת העברית בחברה הערבית להשתלבות מיטבית בהשכלה על תיכונית ואקדמית ובתעסוקה


    24.01.23

  • תעסוקה איכותית לנשים חרדיות


    14.12.22

  • תחבורה איכותית ל-2040, תכנון השקעות ותועלות


    30.10.2022

  • המיומנויות המקצועיות הנדרשות מעובדי הייטק


    18.07.2022

  • מיצוי פוטנציאל צעירים בחברה הערבית


    04.07.2022

  • מדיניות דיור


    25.04.2022

  • מיומנויות לעובדי הייטק


    01.03.2022

  • קידום טרנספורמציה דיגיטלית


    30.01.2022

  • הגדלת החוב וצמיחה


    09.12.2021

  • שילוב גברים חרדים בהייטק


    02.11.2021

  • מדיניות לצמצום פערים בין החינוך הערבי לעברי


    26.07.2021

  • מדיניות לטיוב הרגולציה והבירוקרטיה לקידום הפריון במשק


    21.07.2021

  • תעסוקת גברים ערבים: תוכניות מעבר מהתיכון להשכלה ותעסוקה


    06.04.2021

  • פרויקט המטרו של גוש דן: היבטים תכנוניים, כלכליים וחברתיים


    09.03.2021 | 28.02.2021

  • המלצות הוועדה לקידום כלכלי של ענפי המסחר והשירותים


    10.02.2021

  • הייטק ומשבר הקורונה


    09.12.2020

  • תקציב 2021 - מתי, כמה ולמה?


    08.11.2020

  • משבר התעסוקה בחברה הערבית


    19.10.2020

  • מדיניות מאקרו כלכלית להתמודדות עם המשבר


    16.07.2020

  • איך מתפקד המשק לנוכח מגפת הקורונה?


    11.05.2020

  • פערים במערכת החינוך וחסם השפה העברית


    24.02.2020

  • אתגרי משק האנרגיה 2030


    09.02.2020

  • פתרונות למתווה שירות צבאי ואזרחי


    29.12.2019

  • ההשפעה הכלכלית של השקעות בתחב"צ במטרופולין ת"א על התוצר


    10.11.2019

  • הורדת הנטל הבירוקרטי


    09-10.09.2019

  • כיצד ניתן להתמודד עם אתגרי ההון האנושי בחברה הערבית?


    31.03.2019

  • כיצד ניתן להגדיל את היקף התעסוקה בהיי-טק?


    17.02.2019

  • פריון ענפי המסחר והשירותים


    10.01.2019

  • אוטומציה טכנולוגיה ושוק העבודה: מחקר ומדיניות כלכלית


    26.11.2018

  • מהם החסמים בפיתוח החברה הערבית כמנוע צמיחה למשק הישראלי?


    12.07.2018

  • מדדים לביצועי הממשלה והמשק


    26.04.2018

  • ועדת התעסוקה 2030


    28.03.2018

  • האם עובדים זרים מורידים את השכר במשק?


    18.01.2018

  • האם דרושה רפורמה במימון הרשויות המקומיות?


    26.10.2017

  • כיצד ניתן לצמצם את הצפיפות בכבישים על ידי אימוץ אגרות גודש?


    17.07.2017

  • היבטים כלכליים בקביעת מדיניות להסדרי חוב קונצרני בישראל


    24.05.2017

  • האם חובת ההפרשה לפנסיה וההטבות במס רצויות?


    23.02.2017

  • תרומת הממשלה לפריון הנמוך במשק


    25.12.2016