פרסום במודל גישה פתוחה (Open Access)

 

אנחנו שמחים להודיע כי אוניברסיטת רייכמן ומלמ"ד הגיעו להסכמים עם מספר הוצאות לאור במודל של גישה פתוחה (Open Access).

 

עלויות הפרסום בכתבי עת במתכונת של גישה פתוחה (Open Access) עלולות להיות גבוהות עבור החוקרים. על כן, הספרייה עושה מאמצים לחתום על הסכמים, המאפשרים פרסום לחוקרים ולחברי הסגל האקדמי באוניברסיט  ללא עלות בכלל או בעלות מוזלת.


בהתאם להסכמים השונים, חוקרי וחוקרות אוניברסיטת רייכמן יכולים לפרסם מאמרים בכתבי העת של הוצאות אלה בגישה פתוחה (Open Access). מאמר שיתפרסם במסגרת הסכם זה יהיה פתוח ונגיש לציבור הרחב.

 

 

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של Cambridge University Press
חוקרי האוניברסיטה אינם נדרשים לבצע פעולות מיוחדות בעת שליחת המאמר לפרסום אצל המו"ל. מאמר יתקבל לפרסום לאחר הערכת עמיתים במסלול הפרסום הרגיל, ואז הוא יישאל אם הוא רוצה לפרסם את המאמר ב- Open Access.
עליכם לאשר כי אתם מעוניינים במסלול פרסום כזה והמאמר יועבר לפרסום במסלול הפתוח באופן אוטומטי. עליכם להשתמש בכתובת הדוא"ל של אוניברסיטת רייכמן כאשר שולחים את המאמר למו"ל.
מידע על תהליך פרסום מאמר ב- Open Access אצל Cambridge University Press ניתן לקרוא כאן 


פרטי ההסכם עם מלמ"ד ניתן לקרוא כאן

https://www.cambridge.org/core/services/authors/journals/publishing-open-access


https://www.cambridge.org/core/services/open-access-policies/waivers-discounts

 

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של Sage
חוקרי האוניברסיטה יכולים לפרסם מאמרים בכתבי עת היברידים בעלות של 200 ליש"ט בלבד.
את רשימת הכותרים הכלולים בהסכם ניתן למצוא בהסכם וכן באתר המו"ל

פרטי הההסכם עם מלמ"ד ניתן לקרוא כאן

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של Wiley
חוקרים של האוניברסיטה יכולים לפרסם מאמרים בגישה פתוחה בכתבי עת היברידים של המו"ל ללא עלות. ניתן לקרוא כאן
לאחר קבלת המאמר לפרסום בכתב עת היברידי בהוצאת Wiley, מסלול הגישה הפתוחה הינו ברירת המחדל. יש לאשר את הבחירה במסלול פרסום זה (ניתן כמובן לבחור במסלול שאינו גישה פתוחה במידת הצורך).

אודות פרסום מאמרים בגישה פתוחה לחוקרים במוסדות ישראלים באתר המו"ל Wiley ניתן לקרוא כאן

 

אודות ההסכם לפרסום מאמרים בגישה פתוחה עם המו"ל Wiley באתר מלמ"ד


קובץ הנחיות לפרסום בגישה פתוחה ניתן לקרוא כאן.

 

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של Taylor & Francis
במסגרת הסכם עם המו"ל Taylor & Francis, לחוקרות וחוקרים באוניברסיטת רייכמן יש אפשרות לפרסם מאמרים בגישה פתוחה בכותרים היברידים של המו"ל ללא עלות.

למידע נוסף אודות ההסדר המיוחד עם המו"ל  ניתן לקרוא באתר מלמ"ד

למידע כללי נוסף על פרסום והיתרונות של פרסום בגישה פתוחה אצל המו"ל ניתן לקרוא כאן.

 

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של Springer/ Nature
חוקרי האוניברסיטה יכולים לפרסם מאמרים ב- OA בכותרים היברידים של המו"ל ללא עלות, בהתאם למסכת הפרסומים של המוסד.
באתר המו"ל יש הסבר על ההסכם החדש ובו ניתן למצוא רשימת הכותרים בהם ניתן לפרסם במסגרת ההסכם
ומדריך לחוקר על הליך הפרסום ב- OA ויתרונות הפרסום ב- OA.

למידע נוסף אודות ההסדר המיוחד עם המל ניתן לקרוא באתר מלמ"ד

 

פרסום מאמרים בגישה פתוחה (Open Access) בכתבי העת של ACM

חוקרי האוניברסיטה יכולים לפרסם מאמרים ב- OA ללא עלות בכל כתבי העת.
בעת הרישום יש להרשם עם כתובת הדוא"ל של אוניברסיטת רייכמן.
מידע נוסף ניתן למצוא כאן ובאתר מלמ"ד

 


מהו פרסום בגישה פתוחה (Open Access)?
בשנים האחרונות קידמה הקהילה המדעית מספר יוזמות לשיפור נגישותם של פרסומים מדעיים.
פרסום בגישה פתוחה פרושו מתן גישה חופשית למקורות אקדמאיים (מאמרים, ספרים, עבודות מ"א ודוקטורט, דוחות ) לכל אדם המחובר לרשת האינטרנט ללא הגבלה טכנית, כספית או משפטית לבד משמירה על זכויות היוצרים של מחבר הפרסום.
התפיסה של הגישה הפתוחה מאפשרת הפצת מקורות אקדמאים בכל מדיה דיגיטלית או העתקתם ממנה בחופשיות, תוך הקפדה על ייחסום למחברים, על שמירת זכויות היוצרים שלהם וההסכמים החוקיים.


קיימים מספר מסלולים:
מסלול זהב (Gold open access)
פרסום מאמר בכתבי עת נגישים ופתוחים לכל באינטרנט, זכויות היוצרים שייכות למחבר.
במסלול זה מתפרסמים מאמרים ומחקרים בכתבי עת שמפרסמים רק בגישה פתוחה או בכתבי עת היברידיים. (כתב עת המפרסם גם אך לא רק מאמרים בגישה הפתוחה). במסגרת מודל זה עלויות הפרסום חלות על החוקר.

 

מסלול ירוק (Green open access)
גישה חופשית למאמר נפתחת לאחר תקופת זמן 'אמברגו' שנקבעה מראש (בדרך כלל, בין 6-18 חודשים).
זכויות היוצרים תחת מסלול זה לשייכות להוצאה לאור וישנן הגבלות שימוש.

מסלול יהלום (Diamond open access)
במסגרת מסלול זה, מוסדות ללא כוונת רווח (ארגונים, אגודות או רשתות), דואגים לפרסום המונגש ברשת האינטרנט ללא עלות לקוראות/ים ולמחברות/ים. במסגרת מסלול זה, לא מתאפשר שימוש מסחרי בפרסום.