Dr. Nissim Avissar

Arison School of Business; Baruch Ivcher School of Psychology Ph.D., Bar-Ilan University

Research and Teaching Expertise

  • Nissim Avissar (Ph.D.) is a clinical-social psychologist. Dr. Avissar has published and presented work on the interplay between psychology and education on the one hand and politics, social responsibility and political engagement on the other hand, particularly within the Israeli context.

    Dr. Avissar current research interest is focused on issues of ethnicity, particularly within the Jewish-Israeli society; and on Social-Emotional Learning (SEL).

    Author of Learning from the East: Mizrahi Culture, Education and Tikun Olam (Avissar, 2019, Hebrew); Psychotherapy, Society and Politics: From Theory to Practice (Avissar, 2016); and Political Therapy: Psychotherapy – between the personal and the political (Avissar, 2014, Hebrew).

    Dr. Avissar teaches at the school of psychology in the Interdisciplinary Center – Herzliya (IDC) and at Kibbutzim Collage of Education, Tel Aviv.
  • אבישר נ. (2019). ללמוד מהמזרח: מזרחיות, חינוך ותיקון עולם. הוצאת הספרים של מכון מופ"ת.


    אבישר נ. (2014). טיפול פוליטי: פסיכותרפיה בין האישי לפוליטי. תל אביב: רסלינג.


     Avissar N. (2016). Psychotherapy, Society and Politics: From Theory to Practice. New York, NY: Palgrave-Macmillan.   


    Avissar N. (2016). Outside and/or Inside: Working Sensitively with Political Materials in Psychotherapy. Psychotherapy and Politics International, 14: 162–172. doi: 10.1002/ppi.1386.


    Avissar N. (2016). Israeli Psychotherapy, Politics and Activism: Is There a Way Out of the Trap? Journal of Contemporary Psychotherapy.doi:10.1007/s10879-016-9346-3


    אבישר נ. (2014). אימות – הפרק הנשכח בתולדות הפסיכותרפיה הישראלית. שיחות, 28 (2), 182-191.


    אבישר נ. (2011). התפתחות הנרטיב הפוליטי בפסיכולוגיה – משנות השמונים המאוחרות ועד ימינו. שיחות, 25 (2), 118-127. 


    חסקין מ' ואבישר נ' (2019). זיו נוצץ מדמע: מזרחיות: סוגיית המזרחיות בהקשרים חינוכיים ותרבותיים. תל אביב: רסלינג.   


    אבישר נ. וברנר ר. (2017). "כמו לחיות אלפי שנים": סטודנטיות יוצאות אתיופיה הופכות למורות. זמן חינוך, 3, 35-66.


    ברנר ר. ואבישר נ. (2017). מורים וגננות יוצאי אתיופיה במערכת החינוך: סיפורו של תת-ייצוג מתמשך. גילוי דעת, 12, 63-92.


    אבישר נ. (2019). מזהות מזרחית לחינוך מזרחי: על מזרחיות, חינוך ושינוי חברתי. גילוי דעת, 15,      


    אבישר נ. (2019). חינוך שוויוני ורב-תרבותי ברוח הזמן: קו"ד מזרח"י בעשייה חינוכית. החינוך וסביבו, מ"א.


    אבישר נ. (2018). בין החינוכי והעדתי: זהות אישית-מקצועית של מורות ומורים מזרחים. קשת: כתב עת בין תחומי במדעי הרוח והחברה, 1, 76-95.


    אבישר נ. (2017). מזרחיות וחינוך: לחנך לרב-תרבותיות בענווה. במעגלי חינוך – מחקר, עיון ויצירה, 7, 2-25.


    בין "מומחה לנפש" לבין "חובה אתית": פסיכולוגים קליניים בדילמה מקצועית-ערכית (עמ' 73)


    קהילה בקונפליקט: מטפלים מגיבים למצב


    Clinical psychologists do politics: Attitudes and reactions of Israeli psychologists toward the political


    Politics and Israeli psychologists: Is it time to take a stand?